Aansprekend KEI-webinar bereikt honderden advocaten

KEI-webinars; niemand hoeft ervoor te reizen. Kijkers kunnen live vragen stellen. En je bereikt ruim vierhonderd advocaten tegelijk. De door programma KEI en SSR georganiseerde webinars over digitaal procederen voor advocaten in asiel- en bewaringszaken op 13 april was zowel inhoudelijk als technisch geslaagd. “Dit willen we vaker doen”, aldus Chris Baars van SSR. “Er zijn genoeg partijen voor wie zo’n webinar een interessante optie is.”

Webinar vak apart

“Superspannend, een webinar presenteren”, aldus Selinde Bokx-Boom, portefeuillehouder civiel recht bij programma KEI. “Je weet dat er honderden advocaten meekijken, het is live, dus alles moet meteen kloppen. Toen ik eenmaal begon, ging het goed. Het is wel lastig, je moet steeds in de camera praten, er is geen publiek, als je een grapje maakt weet je niet of het aankomt.” De online performance van Bokx-Boom was prima, stelt Chris Baars, leider van het e-learning team van SSR. “Het is een vak apart, optreden voor de camera”, weet Baars. “Sommigen excelleren voor een zaal, maar voelen zich ongemakkelijk in een webinar en andersom. Daarom oefenen we altijd uitgebreid in een proefsessie. Dat we zeker weten dat iedereen op elkaar ingespeeld is.”

Live en interactief

Het programma KEI klopte aan bij SSR omdat het onmogelijk was om alle 10.000 civiele advocaten in fysieke live sessies bij te praten over de ins en outs van het digitaal procederen. Ook voor asieladvocaten in het bestuursrecht werd een webinar opgezet. Het grote bereik is één van de evidente voordelen van een webinar: deze live online leeractiviteit kan door 650 kijkers tegelijk gevolgd worden en later is er nog een terugkijkoptie. “Dat scheelt veel reistijd”, stelt Baars.

In tegenstelling tot een webcollege, dat vooraf wordt opgenomen, is een webinar live en interactief: kijkers kunnen vragen stellen die door deskundige moderatoren worden gefilterd en doorgespeeld naar de presentatoren.  De inhoud wordt afgestemd op de behoeften van de opdrachtgever. Bij het KEI-webinar voor civiele advocaten was dat een mix van uitleg over wettelijke vernieuwingen en anderzijds het laten zien van de online applicatie die advocaten gaan gebruiken. “Zo raken ze gewend aan de look and feel”, legt Bokx-Boom uit. “De inhoudelijke vragen gingen bijvoorbeeld over de 2 routes die de nieuwe wet biedt voor het starten van een civiele zaak: Artikel 112 Rv en 113 Rv. Hoe dien je die in en bezorg je die bij de andere partij?”

Blik advocaten

Bokx-Boom werd in de presentatie geflankeerd door advocaat Huan Tan. “Dat ging ontzettend goed samen, we hebben dat vaker gedaan. Tan’s grote meerwaarde is dat hij alles met de blik van de advocatenpraktijk benadert. Hij weet wat de behoeften van een advocaat zijn en zoekt daar de mooie voorbeelden bij.” De presentatoren werden ondersteund door een team van moderatoren, die vragen doorspeelden en de tijd in de gaten hielden. “Deze moderatoren zijn goed ingevoerd in de materie van KEI”, vertelt Bokx-Boom. “Ze zijn vaker op bijeenkomsten met advocaten geweest en kunnen alle vragen goed beoordelen en beantwoorden.” Al met al kost een webinar volgens Baars behoorlijk wat voorbereiding. “Het lijkt simpel, maar er komt veel bij kijken. Toch is het erg leuk en we willen dit vanuit SSR vaker gaan doen. Er zijn naast KEI genoeg partijen voor wie zo’n webinar een interessante optie is.”

Actueel en effectief

Op het hoogtepunt van het KEI-webinar voor civiele advocaten waren er 419 kijkers tegelijk ingelogd. In totaal werd er 560 keer ingelogd, ook door advocatenkantoren waar meerdere advocaten tegelijk keken. “Het was een succes, zowel technisch als inhoudelijk”, vindt Baars. Het kijkersplafond voor een webinar ligt in dit geval op 650: “Met dit maximale aantal kijkers is het team van moderatoren in staat alle vragen te verwerken.” Ook de digitale inschrijving van advocaten via rechtspraak.nl nam SSR voor zijn rekening. Er was steeds nauw overleg tussen KEI en SSR.

Een samenwerking die voor herhaling vatbaar is, vindt ook KEI-portefeuillehouder Bokx-Boom:  “In de landelijke uitrol richting het verplicht digitaal procederen begin 2018, willen we steeds stukjes van het systeem op Internet presenteren. De webinar is daar een geschikte vorm voor. De ontwikkelingen gaan snel: elke twee weken introduceren we nieuwe functionaliteiten.” Dat is het actuele en effectieve van een webinar vergeleken met een webcollege, benadrukt Baars: “Bij een webcollege heb je door het opnemen en vastleggen altijd een vertraging. In een webinar kun je het nieuws van een uur geleden verwerken. Zoals de laatste functionaliteiten en knopjes in een digitale applicatie. Dat is ideaal.”

Bekijk het KEI-webinar

KEI-webinar

Terug naar het nieuwsoverzicht