Verbale agressie: voorkomen en hanteren – SSR
Cursussen / Bedrijfsvoering / Veiligheid en weerbaarheid / Verbale agressie: voorkomen en hanteren

Verbale agressie: voorkomen en hanteren

Leer effectief en professioneel omgaan met verbale agressie

Word je tijdens je werk regelmatig geconfronteerd met verbale agressie en wil je leren hoe je hiermee effectief kan omgaan? Schrijf je dan in voor deze cursus.

Agressie op de werkvloer komt steeds vaker voor. Agressie is onacceptabel en kan een enorme impact hebben.

Je leert in deze cursus hoe je effectief en professioneel om kunt gaan met verbale agressie. De landelijke richtlijn ‘zero-tolerance’ is daarbij het uitgangspunt: ‘Emotie mag, agressie niet!’.

 

Doel

Na het volgen van deze cursus:

  • heb je inzicht in jouw eigen houding en gedrag en het effect daarvan op anderen;
  • heb je inzicht in jouw eigen primaire reactie en jouw persoonlijke grens bij agressie;
  • heb je inzicht in de gemeenschappelijke norm en kun je die bewaken;
  • ben je weerbaarder en ‘sta je steviger in je schoenen’;
  • kun je escalatie van verbale agressie voorkomen door helder te communiceren;
  • kun je effectief en professioneel omgaan met de verschillende vormen van verbale agressie;
  • ben je zich bewust van het belang van het melden van agressie.

Doelgroep

Word je als professional tijdens je werk geconfronteerd met verbale agressie, dan is deze cursus geschikt voor jou.

Inhoud

Leren is doen, ervaren en delen. De cursus is zeer praktijkgericht. De nadruk ligt op oefenen (70%) afgewisseld met theoretische inleidingen (30%).
‘Omgaan met agressie van de ander, begint bij jezelf!’, is het uitgangspunt van de training. Aan de hand van het 3B-model maakt de trainer je tijdens de cursus daarom eerst Bewust van uw manier van communiceren in woord en gedrag en van de impact van agressie op jezelf. Je ervaart wat jouw primaire reactie is en waar jouw persoonlijke grens ligt aan de hand van spanningsherkenningsoefeningen. Vervolgens leer je met behulp van spanningshanteringsoefeningen jezelf te Beheersen wanneer je onder spanning staat, want pas wanneer je ‘in control’ bent van jezelf, kun je het agressieve gedrag van de ander positief beïnvloeden. Het Beïnvloeden van het agressieve gedrag van de ander leer je aan de hand van oefeningen en rollenspellen gebaseerd op herkenbare voorbeelden uit jouw eigen praktijk. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een professionele trainingsacteur.

Inhoud

Opening

  • kennismaking
  • inventariseren leerdoelen en praktijkvoorbeelden van de individuele deelnemers

Bewustwording

  • gesprekstechnieken: actief luisteren, samenvatten en doorvragen (LSD)
  • communiceren op het juiste niveau (inhoud, procedure, relatie, gevoel)
  • klantgerichte gespreksvoering
  • mijn natuurlijke reactie op agressie: vechten, vluchten of verstarren?
  • het belang van melden van agressie: schelden is melden

Beheersing

  • Hoe kan ik professioneel blijven handelen onder spanning?
  • Wat is mijn persoonlijke grens bij agressie? (welk gedrag vind ik acceptabel en welk gedrag niet?)
  • Wat is de gemeenschappelijke organisatiegrens?

Beïnvloeding

  • wat is agressief gedrag en waar komt het vandaan?
  • verschillende vormen van agressie herkennen (frustratie, instrumentele en willekeurig)
  • duidelijk en helder grenzen stellen
  • effectief omgaan met de verschillende vormen van agressie
  • oefenen met een professionele trainingsacteur op basis van voorbeelden uit uw eigen praktijk

Bijzonderheden

Volg je deze cursus liever op een eigen locatie (incompany)? Neem dan contact op met B&PO@ssr.nl.

 

Uitvoeringen

Kosten:
Voor leden ZM (2024): € 260,00
Voor leden OM (2024): € 200,00
Voor leden OM (2025): € 200,00