Online verbindend communiceren – SSR
Cursussen / Persoonlijke ontwikkeling / Communicatie en media / Online verbindend communiceren

Online verbindend communiceren

Aandacht voor jezelf en de ander

We hebben de afgelopen jaren heel wat ervaring opgedaan met online overleggen. Ook nu we elkaar vaker op kantoor treffen, zal deze manier van communiceren een belangrijk deel van het werk blijven. Helaas voelt dit voor veel mensen nog steeds wat ongemakkelijk omdat de verbinding met de ander niet optimaal is. Er zijn immers altijd twee beeldschermen tussen u en uw gesprekspartner(s). U ziet alleen wat in beeld is en u mist daarmee informatie die u bij ‘gewoon’ contact wel heeft. Toch is het wel degelijk mogelijk om online verbinding te creëren.

Volg de korte (3 x 2 uur!) training Online verbindend communiceren en ervaar dat online communiceren heel dicht in de buurt van écht contact kan komen.

Overigens is het zo dat veel van de inzichten die deelnemers in deze training krijgen ook gelden voor ‘gewone’ gesprekken. Dus deelname is voor die situaties eveneens waardevol.

Doel

Na het volgen van de training weet u hoe u:

  • Rekening houdt met de verschillende communicatieniveaus (inhoud, procedure, interactie en gevoel) waardoor u online (en offline) beter empathisch en verbindend communiceert.
  • (Online) gesprekken voorbereidt waardoor u uw doel beter bereikt.
  • Interactie creëert tijdens het gesprek waardoor de gesprekspartner betrokken blijft en de communicatie effectief is.

 

Doelgroep

Alle medewerkers binnen de Rechtspraak en het Openbaar Ministerie.

Inhoud

Deze interactieve, online training bestaat uit drie losse dagdelen van elk twee uur met tussenliggende praktijk- en oefenperiodes. Er is veel ruimte voor persoonlijke leerdoelen. Het eerste blok kenmerkt zich door korte gerichte theorie en daarmee oefenen. In blok twee en drie gaan de deelnemers in kleine groepen, samen met een acteur, aan de slag met eigen situaties. Voor en na elk blok krijgen de deelnemers voorbereidende- en verwerkingsopdrachten. Dit helpt om met focus de training te volgen en om hen uit te dagen het geleerde meteen toe te passen in de praktijk.

Vragen die in de training aan bod kunnen komen:

  • Welke verschillen zijn er tussen online- en ‘gewone’ gesprekken?
  • Hoe maakt u samen een duidelijk ‘contract’ over hoe je met elkaar omgaat in een online bijeenkomst?
  • Hoe maakt u contact en hoe voelt u de wensen en emoties van de ander goed aan?
  • Hoe neemt u op een respectvolle manier het woord (de ander onderbreken en de moed vinden om het woord te nemen)?
  • Hoe zorgt u ervoor dat u en de anderen actief betrokken blijven in het gesprek en niet afhaken?
  • Op welke manier voorkomt u afleiding van mails, chats en telefoon?
  • Hoe compenseert u het gebrek aan non-verbale communicatie?

Uiteraard doen we deze training online, met behulp van ZOOM of Teams, vanaf uw thuiswerkplek of een andere online werkplek waar u ongestoord en gefocust kunt deelnemen.

Bijzonderheden

We kiezen bewust voor een korte trainingsopzet van drie blokken die elk twee uur duren. Hiermee doen we wat we de deelnemers leren:

  • Wees online kort en krachtig, plan korte interventies.
  • Bereid uw boodschap voor en structureer dit.
  • Zorg voor interactie en durf persoonlijk te worden.

Blok 1  (9.30-11.30 uur) en 2 worden in dezelfde week gepland. Tussen blok 2 en 3 zitten drie tot vijf weken. Voor blok 2 en 3 worden de deelnemers ingedeeld in een ochtendgroep (9.30-11.30 uur) of middaggroep (13.00-15.00 uur). De indeling wordt gedaan door de desbetreffende cursusmanager. Advies is om totdat groepsindeling bekend is, beide tijdsloten in uw agenda te reserveren.

Deze training is ook geschikt om aan specifieke groepen in uw eigen organisatie online aan te bieden (incompany) of aan te passen middels maatwerk. Heeft u hier interesse in? Neem dan contact op met SSR.team.BVO.CM@ssr.nl.

Uitvoeringen

Kosten: voor leden ZM: € 605,00 voor leden OM: € 200,00