Zittingsrechter 3, Zitting houden verdieping
Strategisch en methodisch zitting houden voor rio's
Hoe bereidt een rechter een zitting voor? Welke methodes en strategieën kan een rechter hanteren? Welke doelen en structuren van de zitting bestaan er binnen de verschillende rechtsgebieden? Wanneer schakelt de rechter op zitting in zijn aanpak? Wat beheerst de rio al op deze gebieden en waarin kan hij zich verder ontwikkelen? Dit zijn de belangrijkste vragen waarmee rio’s aan de slag gaan tijdens deze training.
Doel
Na afloop van deze leeractiviteit:
- hebben rio’s zicht op de verschillen en overeenkomsten in doelen en structuur van de zitting binnen de verschillende rechtsgebieden;
- kennen rio’s de verschillende strategieën die zij kunnen inzetten tijdens de zitting, wat de voor- en nadelen hiervan zijn en wanneer zij het beste welke strategie kunt inzetten;
- kunnen rio’s de verschillende strategieën inzetten tijdens een zitting;
- kennen rio’s de verschillen in methode, wat de voor- en nadelen hiervan zijn en wanneer zij het beste welke methode kunt inzetten;
- kunnen rio’s de verschillende methoden inzetten tijdens een zitting;
- hebben rio’s de inzet en uitvoering van hun vaardigheden/technieken tijdens een zitting verder geoefend en aangescherpt;
- weten rio’s wanneer en hoe zij kunnen schakelen binnen de geboden structuur van de ene naar de andere fase en van de ene aanpak (methode/strategie) naar de andere;
- hebben rio’s hun wijze van het voorbereiden van een zitting verder aangescherpt met het oog op hun aanpak (strategie/methode);
- hebben rio’s hun handelingsrepertoire en flexibiliteit als zittingsrechter vergroot.
Doelgroep
Rechters in opleiding
Inhoud
Deze leeractiviteit is de derde cursus in de leerlijn Zittingsrechter. In deze leerlijn wordt de basis gelegd voor de ontwikkeling van zittingsvaardigheden.
Bijzonderheden
Deze leeractiviteit is onderdeel van het essentiële curriculum van de Rio-opleiding en wordt exclusief voor rio’s aangeboden.
Vragen over deze leeractiviteit? Mail naar riobureau@ssr.nl.