Communicatie in samenwerking
Communicatieve basisvaardigheden voor rio's
Communiceren doen rio’s iedere dag en dat lijkt zo vanzelfsprekend, maar is dat het wel? Heeft de rio wel echt geluisterd naar wat de ander zei, heeft de rio haar/hem niet alleen echt gehoord, maar heeft de rio de ander ook begrepen? Met andere woorden: is de boodschap overgekomen zoals bedoeld?
Goed luisteren, vragen stellen, samenvatten, doorvragen en opnieuw samenvatten zijn daarbij van groot belang. Daarnaast, hoe gaat de rio om met communicatie stijlen van collega’s?
Kennis van hoe algemene communicatie werkt en de bekwaamheid om dit toe te passen in de rechterlijke praktijk en in samenwerking met collega’s is een belangrijke vaardigheid van de rechter en raadsheer, en vormt daarmee een essentieel thema binnen de Rio-opleiding.
Doel
Na afloop van deze leeractiviteit:
- zijn rio’s bekend met de belangrijkste terminologie en betekenis hiervan m.b.t. algemene communicatieve vaardigheden;
- zijn rio’s bewust bekwaam dan wel bewust onbekwaam m.b.t. algemene communicatieve vaardigheden;
- zijn rio’s in staat om aan te geven en hebben zij ervaren hoe communicatie werkt, bezien vanuit het communicatiemodel;
- hebben rio’s geoefend met verschillende gesprekstechnieken waaronder Luisteren, Samenvatten, doorvragen (LSD);
- weten de rio’s welke gedragskenmerken horen bij de verschillende kwadranten van de Roos van Leary.
Doelgroep
Rechters in opleiding.
Inhoud
Belangrijke basisbeginselen van communicatie, zoals luisteren, samenvatten, doorvragen en het communicatiemodel. Daarnaast aandacht voor wat er gebeurt in communicatie tussen twee personen, wat effectief is en wat niet.
Bijzonderheden
Deze leeractiviteit is onderdeel van het essentiële curriculum van de Rio-opleiding en wordt exclusief voor rio’s aangeboden.
Vragen over deze leeractiviteit? Mail naar riobureau@ssr.nl.