Kernkwadranten & feedback
Inzicht in eigen kwaliteiten voor rio's en het vergemakkelijken van het geven en ontvangen van feedback
Waarom loopt de samenwerking met de ene persoon vlekkeloos en komt de samenwerking met een ander niet van de grond? Om op constructieve wijze te kunnen samenwerken is het van belang om inzicht te hebben in het eigen functioneren en dat van een ander. Daarvoor gebruikt men het kernkwadrantmodel, om zo inzicht te verkrijgen in en bewust te worden van eigen kernkwaliteiten, valkuilen, allergieën en uitdagingen. Daarnaast kan het kernkwadrant helpend zijn bij het geven van constructieve feedback.
Doel
Na afloop van deze leeractiviteit:
- zijn rio’s in staat eigen (kern)kwaliteiten, valkuilen, uitdagingen en allergieën te benoemen;
- zijn rio’s in staat de (kern)kwaliteiten, valkuilen, uitdagingen en allergieën van een ander te herkennen en hier op constructieve wijze mee om te gaan;
- zijn rio’s in staat om op effectieve en constructieve wijze feedback te geven;
- zijn rio’s in staat om op constructieve wijze feedback te ontvangen.
Doelgroep
Rechters in opleiding.
Inhoud
Er wordt gewerkt met het kernkwadrant en dubbelkwadrant (theorie van D. Ofman) en feedback geven en ontvangen. De rio zal inzicht krijgen in eigen (kern)kwaliteiten en allergieën, begrip krijgen voor kwaliteiten en allergieën van een ander (inzicht in diversiteit) en het vergemakkelijken van het geven en ontvangen van feedback. Door gebruik van het kernkwadrant zal de rio zichzelf en de ander beter gaan begrijpen, en krijg de rio inzicht in wat kan bijdragen aan een betere samenwerking.
Bijzonderheden
Deze leeractiviteit is onderdeel van het essentiële curriculum van de Rio-opleiding en wordt exclusief voor rio’s aangeboden.
Vragen over deze leeractiviteit? Mail naar riobureau@ssr.nl.