De module ‘De lerende professional’ beslaat gedurende de gehele opleiding gemiddeld een dag per week en bestaat uit twee delen: ‘De essentie’ en ‘De verrijking’. De leeractiviteiten van de lerende professional worden standaard op vrijdag ingepland.
De essentie
Dit onderdeel doorloopt elke rio gedurende het eerste jaar van de hoofdfase en bevat essentiële rechtsgebied overstijgende leeractiviteiten. De module bestaat uit de volgende soorten leerwerkomgeving-overstijgende leeractiviteiten:
- Vier leerwerkteambijeenkomsten van 1 dagdeel onder begeleiding van een kernopleider.
- Minimaal één groepsonderzoeksopdracht. De rio is zelf verantwoordelijk voor het samenstellen van een groep van drie tot vier personen uit het eigen leerwerkteam.
- Korte internationale stage verplicht voor alle rio’s.
- Essentiële leerwerkomgeving-overstijgende leeractiviteiten ten behoeve van de leerdoelen/beoordelingscriteria binnen de thema’s ‘Samenwerken, communicatie en intervisie’ en ‘Magistratelijkheid, professionalisering en beleid’, ook in relatie tot de leerdoelen/beoordelingscriteria gekoppeld aan de thema’s ‘Zitting voorbereiding’, ‘Zitting’ en ‘Uitspraken en beslissingen’.
De verrijking
Wanneer de opleiding langer duurt dan vijftien maanden neemt de rio voor het resterende deel van de opleiding deel aan de verrijking. In deze fase van de opleiding wordt de rio uitgedaagd om zelf de regie te nemen over de eigen professionele ontwikkeling. Hiervoor krijgt de rio op basis van de opleidingsduur tijd tot zijn beschikking in de vorm van vrije ruimte. De invulling van de vrije ruimte is onderwerp van gesprek tussen de rio en zijn kernopleider. SSR biedt rio’s ondersteuning, kaders en mogelijkheden voor de invulling van de vrije ruimte.
Daarnaast neemt de rio in deze fase deel aan ressortelijke intervisie en leerwerkteambijeenkomsten. Deze driemaandelijkste bijeenkomsten worden door de rio’s, in samenwerking met SSR, ingevuld en vormgegeven.